Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny: Specjalny czas. - Relacja - Pozytywna Sytuacja
15579
post-template-default,single,single-post,postid-15579,single-format-standard,theme-bridge,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny: Specjalny czas.

czas-specjalny-z-dzieckiem pozytywna-dyscyplina

Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny: Specjalny czas.

Po co specjalny czas ?

Czyż nie mieszkasz w domu ze swoim dzieckiem?
Czy razem nie wychodzicie do szkoły?
Nie jecie wspólnie śniadania?

Tak to prawda. Ale na czym wtedy skupiasz uwagę jako rodzic, czy na dziecku? Może na sprzątaniu? Na tym, która godzina? Na tym czy już zjedzone? Tymczasem dziecko chce się czuć przynależne do Ciebie jako rodzica. Chce czuć się ważne dla Ciebie. I chce okazać, że Ty jesteś ważna/ ważny dla niego. Czy dajesz mu tę szanse w wirze codzienności?

No powiem z własnego doświadczenia – trudno jest .

I dlatego czas specjalny to była pierwsza technika Pozytywnej Dyscypliny, którą wprowadziłam w swoim domu. Polega na tym, że świadomie planujemy czas na to, by spędzić go z dzieckiem, w sposób inny niż zazwyczaj. Dodajmy, przyjemny sposób. Dziecko wie którego dnia tygodnia i o której godzinie masz dla niego specjalny czas, ustalamy to wspólnie wcześniej.Czeka na niego. Nie przyjmujesz wtedy zaproszeń. Odmawiasz, mówiąc : ,, Przykro mi, ale wtedy mam czas specjalny z córką”. Dziecko słucha i czuje się ważne.

Przykłady

Słyszałam, że jedna mama odbiera telefon i mówi: ,, Przepraszam, mam teraz czas specjalny dla córki. Nie mogę rozmawiać, zadzwonię później” . Czyż można mieć wątpliwość, iż dziecko, słysząc taką wypowiedź, nie czuje się przynależne i ważne dla mamy ? No a przecież o to nam chodzi. Wtedy czuje się dobrze i zachowuje się dobrze.
A więc ustal z dzieckiem, kiedy będziesz mieć dla niego czas specjalny. Stwórzcie wspólnie listę zajęć przyjemnych dla obojga.
Moja 9letnia córka uwielbia swój czas specjalny. Przypomina mi o nim , nie może się doczekać. Więc dziś byłyśmy w cukierni. Słodkie lubimy obie. A co Wy lubicie robić wspólnie z dziećmi? Podziel się z nami w komentarzu.

Wymiar czasu specjalnego

Pozytywna Dyscyplina rekomenduje następujący wymiar czasu specjalnego dla poszczególnych grup wiekowych:
1. 10 minut dziennie – 2-6 lat,
2. 30 minut tygodniowo – 7-12 lat,
3. Raz w miesiącu coś, czemu Twój nastolatek nie może się oprzeć – powyżej 13 lat.

Już wiecie, że czas specjalny działa i jest genialnie prosty. Ale bywa też wyzwaniem we współczesnych układach społecznych.

Pytania o czas specjalny.

  • Jak przeprowadzić czas specjalny, kiedy ma się 2 i więcej dzieci?
    Otóż idealnie byłoby zaplanować taki czas dla każdego z osobna. Ale niestety rzeczywistość rzadko jest taka korzystna. W układzie kiedy jesteście razem, warto aby o wyborze przyjemnej aktywności decydowało dziecko, dla którego w danym momencie zaplanowany jest czas specjalny.
    Celem tej techniki, jak zresztą każdej innej w Pozytywnej Dyscyplinie, jest przywrócenie przynależności dziecku oraz poczucia własnej ważności. Dziecko jest w centrum, a właściwie w centrum jest relacja rodzic – dziecko. Kiedy nastąpi nasycenie, dzięki systematyczności, planowaniu i wspólnemu spędzaniu czasu, dziecko nabędzie umiejętności czekania. Oczywiście jedne dzieci osiągną to prędzej, inne później. Niemniej czas specjalny jest ku temu wyśmienitym narzędziem.
    Kiedy już wejdzie na stałe w plan Waszych zajęć rodzinnych, z czystym sumieniem możesz powiedzieć : „Skarbie, teraz jestem zajęta, i będę miała dla Ciebie czas specjalny w niedzielę przed południem”. Taki komunikat nie będzie bolesny, ani odbierany w kategoriach odrzucenia przez dziecko. Przeciwnie , dostanie ono informację, że jest niezwykle ważne, że mama/tata ma dla niego czas, zaplanowany, o którym pamięta w każdej chwili. Poczuje się przynależne. Do Ciebie. Poczuje się lepiej i będzie zachowywać się lepiej.
  • Jak zaplanować czas specjalny , kiedy się pracuje na zmiany? Pozytywna Dyscyplina jest łaskawa i bierze pod uwagę to, że każdy ma inne warunki. A więc – rób to co możesz, a nie według tego czego nie możesz. Przeprowadzaj czas specjalny najbardziej systematycznie jak tylko jesteś w stanie. I tak zobaczysz różnicę.

Co można robić w ramach czasu specjalnego?

Otóż zróbcie burzę mózgów w Waszej Rodzinie i wypiszcie wszystkie pomysły jakie Wam przychodzą do głowy. Potem wybierzcie wspólnie te, które odpowiadają Tobie i dziecku. Taka listę można powiesić na widocznym miejscu i później wybierać dowolną aktywność przed czasem specjalnym. W ogóle przelewanie myśli na kartę ma naprawdę niezwykłą moc – pozwala wyjść z głowy, nie bójcie się pisać, niech dzieci rysują co chcą robić, jeśli już potrafią. Angażujcie je w to. Wszyscy będziecie mieć frajdę. I tego Wam życzę. Przykładowy czas specjalny z moim 5 latkiem , opisałam tu.

W ramach czasu specjalnego niezwykle istotne jest prawdziwe słuchanie. Na czym ono polega, przeczytasz tutaj

A Ty kiedy masz czas specjalny z dzieckiem?
Spróbuj, efekty będą zaskakujące.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz